domingo, 13 de marzo de 2022
Acta reunió informativa de selectivitat, 12 de novembre de 2021
Acta de la reunió informativa de selectivitat. 12/novembre/2021
Reunits els assistents consignats al final d’aquesta acta, de manera virtual mitjançant una plataforma de comunicació on-line el dia 12 de novembre de 2022, a les 12 hores. Es fa constar el següent.
Miquel Grimalt, professor Especialista de Selectivitat l'assignatura de Geografia, va informar de determinats tipus d’imprecisions que s’han presentat amb certa assiduïtat entre l’alumnat i que s’han detectat per part dels correctors a les proves dutes a terme al curs passat a ambdues convocatòries. Específicament s’ha insistit en la necessitat que s’apliquin els qualificatius adients als valors numèrics que apareixen a les taules a comentar i en que es situïn amb precisió dins l’escala de temps històric.
Igualment va indicar que a la convocatòria anterior hi havia hagut informacions transmeses oralment que entraven en contradicció amb l’estipulat a l’enunciat: a aquest s’indicava que, com a resultat de les adaptacions provocades per la situació d’emergència sanitària, l’alumnat havia de respondre una qüestió de cada un dels exercicis (mapificació, termes, comentari gràfic, comentari de text o estadístic) tot que amb llibertat d’elecció entre les dues opcions presentades, podent escollir indistintament entre elles. Durant el desenvolupament de la prova es va informar equivocadament en algunes aules que l’alumnat podia escollir lliurement respondre dos comentaris de gràfic i d’estadística o text, podent-se donar el cas –per exemple- que respongués dues qüestions 3 (les de les dues opcions) i deixàs sense respondre cap qüestió 4.
El coordinador va pregar que no es tornassin a donar equívocs d’aquesta mena, més si la dinàmica estava ben palesa a l’acta de la reunió.
Amb el beneplàcit dels assistents es va informar que es mantendria l’estructura de la prova tot seguint el que s’havia establert per a les convocatòries anterior, adaptant-se al que estableix el decret Orden PCM/2/2021, de 11 de enero, por la que se determinan las características, el diseño y el contenido de la evaluación de Bachillerato para el acceso a la Universidad.(que pel que fa a geografia no canvia els continguts en relació a la normativa d’aplicació a cursos anteriors)
Igualment es va informar de la possibilitat que a l’any actual s’haguessin de fer de nou adaptacions com a les convocatòries del curs passat per a facilitar la realització de la prova, ateses les dificultats que ha implicat per a l’aprenentatge l’actual situació d’emergència sanitària i les mesures que en funció de la qual s’han hagut d’adoptar. Si es donàs aquesta circumstància, concretament per a la prova de Geografia es mantindria la mateixa adaptació de l’any anterior, és a dir que l’alumnat podrà escollir cada una de les parts de la prova d’un o altre model de l’examen, i que això s’indicaria expressament a l’enunciat de la prova:
Els alumnes podran seleccionar de manera indistinta tant qüestions proposades a l'opció A com a l'opció B
Per tant, a efectes pràctics l’examen manté la mateixa estructura que l’actual amb la diferència que la persona que s’examina –escollint amb independència de les dues opcions- ha de realitzar un exercici de localització sobre un mapa (qüestió 1), definir 5 termes a escollir entre 8 (qüestió 2), comentar un gràfic o un mapa (qüestió 3) i comentar una taula estadística o text (qüestió 4). Cada un dels exercicis manté la puntuació parcial màxima (fins a 2,5 punts)
A l’enunciat de la prova s’indicarà explícitament:
Heu de respondre a una qüestió de cada tipus (1,2,3 i 4), escollint-la indistintament del model A o B
Es descriu seguidament l’estructura del model d’examen que es seguirà, amb independència de l’aplicació o no de les adaptacions.
Segons el decret els diversos blocs temàtics es poden qualificar, tal com apareix annex a la taula I en funció que es relacionin amb la destresa de confeccionar mapes, siguin susceptibles d’un lectura o comentari d’una gràfica o cartografia temàtica, s’hagin de treballar a partir d’imatges o es considera siguin idonis per a comentari de text o de taules. També s’especifiquen a la mateixa relació annexa els continguts per als quals el decret no especifica un mitjà d’expressió preferent.
Estructura de l’examen
La prova té 4 parts, un apartat de mapatge, un de definicions breus i dos de comentaris dirigits.
• A l'exercici de mapatge es demana la identificació d'alguns elements (pautant el número d'àrees a plasmar), sobre un mapa mut, en el qual l'alumne ha de localitzar correctament les àrees o punts requerits assenyalant-ne els topònims. El mapa ha d’incloure la corresponent llegenda i un breu comentari situat en un espai delimitat per un requadre. Temàticament els elements dels quals es sol·licita la cartografia són els assenyalats com a tals a l’ordre ministerial i indicats a la taula annexa I.
• A l'exercici de definicions s’han de definir breument 5 termes a escollir d’entre 8 proposats, tot emprant l’espai delimitat a tal fi. Es recorda cal exemplificar cada concepte en relació a la matèria. Els termes claus formen part d’un llistat, que es manté i apareix reflectit a l’annex 2 a la present acta:
• Al primer exercici de comentari cal efectuar un comentari guiat a partir de 4 preguntes, a les quals cal respondre amb arguments derivats explícitament de l’element a comentar, els quals es poden enriquir amb coneixements geogràfics, així com amb opinions pròpies si aquestes són requerides o es consideren pertinents. En aquest cas es tracta del comentari d’un element gràfic en sentit ampli: plànol, mapa topogràfic, mapa temàtic, gràfica elaborada a partir de dades estadístiques, fotografia, així com imatge aèria o de satèl·lit. Els temes als que faran referència els comentaris s’ajustaran en sentit ampli al que assenyala el decret regulador i que consten a la taula annexa repetidament referida.
• Al segon exercici de comentari cal efectuar un comentari guiat a partir de 4 preguntes, a les quals cal respondre amb arguments derivats explícitament de l’element a comentar, els quals es poden enriquir amb coneixements geogràfics, així com amb opinions pròpies si aquestes són requerides o es consideren pertinents. En aquest cas es tracta del comentari d’un text o d’una taula o informació de caràcter estadístic en sentit ampli, o de la combinació d’ambdues fonts d’expressió. El comentari pot requerir efectuar algunes operacions aritmètiques bàsiques. Els temes als que faran referència els comentaris s’ajustaran en sentit ampli al que assenyala el decret regulador i que consten a la taula annexa repetidament referida.
Ambdós comentaris són guiats mitjançant 4 qüestions i cal avalar les respostes fent referència a la gràfica, mapa, estadística, o text, evitant reescriure literalment el text. Es recorda que no és un comentari obert, la introducció de les preguntes que guien l’exercici és assegurar que prova pugui ser puntuada amb la màxima objectivitat.
Específicament recorda que hi ha el recurs que l’alumne assenyali sobre la gràfica o mapa temàtic del comentari elements a remarcar, sistema que poques vegades apliquen.
Puntuació de la prova
• Pel que fa a la puntuació de la prova s’estableix que els 4 exercicis puntuïn a raó de 2,5 punts cadascú. En conseqüència el valor màxim de cada terme a la prova de definicions és de 0,5. Als comentaris, en els quals cal respondre a 4 preguntes, les dues primeres qüestions es valoraran a raó de fins a 0,5 les dues primeres i 0,75 les tercera i quarta.
Per part dels assistents es varen fer diverses intervencions, tot sol·licitant aclariments sobre aspectes menors de la prova, que foren respostes per part del coordinador.
Altres informacions des de la coordinació.
Miquel Grimalt informa que en el marc de l’acord entre la Universitat i la Conselleria es continuarà organitzant l'Olimpíada de Geografia, que enguany assoleix la XVI edició, es fa constar que la prova serà presencial i amb una participació limitada a 4 alumnes per centre (ampliables fins a 8 si compten amb més d’un grup de la matèria) com a conseqüència de la situació sanitària actual i tendrà lloc indicativament a la segona meitat de febrer.
Igualment informa que es celebrarà la primera Miniolimpíada de Geografia, oberta a l’alumnat de III curs d’ESO, coordinada amb altres Olimpíades Junior de Geografia arreu d’altres districtes universitaris de l’estat. Serà en dates properes a l’olimpíada i es durà on-line.
I sense res més a tractar es dóna per acabada la reunió
Professors assistents a la reunió informativa de selectivitat (la llista no és exhaustiva, atesa la dificultat de control pel mitjà informàtic de realització)
Amengual, Jordi. IES Madina Mayurqa; Arrom Munar, Joana Maria IES Alcúdia; Bauçà, Antoni Miquel IES Sineu; Benítez Mayrata, Josep. IES Bendinat; Bestard Beltran, Cristina. IESCTEIB; Castell Serra, Joan. IES Son Cladera; Celià, M.Cristina. IES Sóller; Comas Frau, Maria Neus. Sant Josep Obrer; Cruz, Esther.CC. Santa Maria (Palma); Cubells Pascual, Margalida IES Manacor; Cuesta Labèrnia, Maurici IES Santa Maria d’Eivissa; Escalas Tous, Catalina Col·legi Aixa-Llaüt; Esteve Nicolau, Pere IES Blancadona; Font Mampel, David. IES Josep Miquel Guàrdia; Gallén Alcoba, Lorena. Colegio Virgen del Carmen (Palma); Garcias Camps, Maria Antònia. IES Nou Llevant; Garrido Pérez, Mercedes, Col·legi Lluís Vives; Gómez Ripoll, Patricia. Col·legi Mestral; Jansà Dubon, Josep. IES Binissalem; Jiménez Fuguet, Gemma IES Cap de Llevant; Jover Arbona, Catalina Aula Balear; Marí Costa, Vicent IES Balàfia (Sant Joan de Labritja); Meseguer Dueñas, Josep Leandre. IES Antoni Maura; Mompo Juaneda, Xavier. IES Josep Maria Quadrado; Moreno Velasco, Laura IES Portocristo; Moreno, Carlos. IES Quartó del Rei. Eivissa; Munar Bibiloni, Apol·lònia. Col·legi Sant Antoni Abat; Nicolau Perelló, Esteve IES Blancadona; Nigorra Vaquel, Paula. IES Sa Colomina; Ortiz Campoy, Emilio IES Algarb; Pacheco Cardona, Elsa. Col·legi sa Real (Eivissa); Peñas de Haro, Patricia. Agora portals; Pons Esteva, Antoni. IES ALBUHAIRA; Pons Pons, Aida. IES Maria Àngels Cardona; Puig Rosanas, Jordi IES Xarc; Reus Morro, Jaume IES Santa Maria d’Eivissa; Rosselló Geli, Joan IES Son Rullan; Roger García, Belen Col·legi Sant Francesc; Rotger Ambròs, Catalina IES Marratxí; Rubí, Antònia. Col·legi Madre Alberta; Sastre Parpal, Nicolau, IES Bendinat; Servera Escanellas, Maria Àngels. IES Capdepera; Vadell Sureda, Francisca IES Mossèn Alcover; Vidal Reynés, Jordi IEDIB
ANNEX 2. Llistat de termes-clau
GENERALS (18)
Centralisme polític- administratiu
Comunitat Autònoma
Coordenades geogràfiques
Desequilibris territorials
Determinisme geogràfic
Escala cartogràfica
Estat de les autonomies
Geografia física
Geografia Humana
Isolínia
Latitud
Longitud
Mapa topogràfic
Portolà
Província
Terme municipal
Paisatge natural
Paisatge humanitzat
RELLEU (14)
Depressió
Ibèria argilosa
Ibèria calcària
Ibèria silícica
Meseta
Modelat càrstic
Modelat glacial
Modelat litoral
Relleu volcànic
Orogènia alpina
Orogènia herciniana
Plana litoral
Sòls bruns
Terra rossa
CLIMA I AIGÜES (22)
Albufera
Aqüífer
Aridesa
Clima de muntanya
Clima mediterrani
Clima oceànic
Clima subtropical
Clima urbà
Continentalitat climàtica
Canvi climàtic
Desertització
Endorreisme
Exorreisme
Sequera
Estiatge
Torrent
Recursos hídrics
Règim fluvial
Revinguda
Salinització d’aqüífers
Transvasament entre conques
Vessant hidrogràfica
VEGETACIÓ MEDI AMBIENT (16)
Delicte ecològic
Desastre natural
Desforestació
Endemisme
Garriga
Màquia
Parc natural
Àrea natural d’especial interès, ANEI
Pis o estatge de vegetació
Vegetació euro-siberiana
Vegetació macaronèsica
Vegetació mediterrània
Vegetació xeròfila
Depuració d’aigües
Reciclatge
Reserva de la biosfera
POBLACIÓ (12)
Cens
Cicle demogràfic antic
Cicle demogràfic modern
Creixement real de la població
Emigració intercontinental
Migració pendular
Mortalitat infantil
Moviment migratori de retorn
Població concentrada
Població disseminada
Taxa de fecunditat
Taxa d’envelliment
ACTIVITATS ECONÒMIQUES (15)
Economia submergida
Població activa
Població ocupada
Privatització
Sector primari
Sector privat
Sector públic
Sector secundari
Sector terciari
Taxa d’atur
Taxa d’ocupació
Treball a temps parcial
Creixement sostenible
Recurs renovable
Recurs no renovable
AGRICULTURA RAMADERIA I PESCA (21)
Agricultura alternativa (ecològica o biològica)
Agricultura de regadiu
Agricultura de secà
Agroturisme
Aigües jurisdiccionals
Parceria
Aqüicultura
Caladors
Conreus transgènics
Indústria agroalimentària
Monocultiu
Pesca litoral
Piscifactoria
Policultiu
Política Agrària Comunitària, PAC
Ramaderia intensiva
Ramaderia extensiva
Repoblació forestal
Transhumància
Activitat forestal
Pesca d’altura
INDÚSTRIA (9)
Energies alternatives
Parc tecnològic
Deslocalització industrial
Reindustrialització
Indústria puntera
Indústria madura
Indústria lleugera
Matèria primera
Indústria pesada
TERCIARI (20)
Balança de pagaments
Balança comercial
Comerç a l’engròs
Comerç al detall
Comerç on line
Franquícia comercial
Balearització
Cadena hotelera
Estacionalitat turística
Àrea d’influència
Ocupació extrahotelera
Lloguer turístic
Overbooking
Producte interior brut, PIB
Residus urbans
Tour operador
Transports discrecionals
Transports regulars
Turisme alternatiu
Turisme de masses
ESPAI URBÀ I ORDENACIÓ DEL TERRITORI (14)
Àrea metropolitana
Barraquisme
Directrius d’ordenació territorial
Eixample
Centre històric
Conurbació
Districte central de negocis, CBD
Nuclis dormitori
Perifèria urbana
Rururbanització
Planejament urbanístic
Trama urbana
Polígon industrial
Polígon de serveis
EUROPA (3)
Fons europeus
Tractats de Roma
Unió Europea
Suscribirse a:
Enviar comentarios (Atom)
No hay comentarios:
Publicar un comentario